Zzp'er worden: hoe werkt dat?
Wellicht loopt u al even rond met het idee om zelfstandig ondernemer te worden. Voordat u het ook daadwerkelijk bent, moet u een aantal stappen zetten.
1. Een goede voorbereiding
Beslissen om zelfstandig ondernemer te worden, doet u niet van de een op de andere dag. Hier gaat - als het goed is - een gedegen voorbereiding aan vooraf. Op internet is al de nodige informatie te vinden voor starters. Maar de kans is groot dat u daarna nog veel meer wilt weten. Maak in dat geval een afspraak met mij. Ik beantwoord graag uw vragen.
2. Ondernemingsplan schrijven
Een goed ondernemingsplan is eigenlijk onmisbaar. Hierin maakt u namelijk uw plannen concreet. In een ondernemingsplan brengt u uw kansen, concurrenten en eventuele obstakels in kaart. Zo krijgt u een goed idee van uw startpositie in de markt. Als u financiering nodig heeft voor uw bedrijf, vragen mogelijke investeerders altijd om een ondernemingsplan.
3. Rechtsvorm kiezen
Als zelfstandig ondernemer moet u een rechtsvorm kiezen. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld de eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap of stichting. Uw keuze heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid van het bedrijf en de belastingverplichtingen en -voordelen. De meeste zzp'ers hebben een eenmanszaak. Wat dat precies inhoudt, leg ik u graag uit.
4. Inschrijving Handelsregister Kamer van Koophandel
Elk bedrijf moet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daarvoor gaat u naar een kantoor van de KvK. Die zijn er verspreid in heel Nederland. Na uw inschrijving in het Handelsregister, geeft de KvK uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen u per post uw btw-nummer en eventueel BTW-ID toe. Hoe u dat vervolgens gebruikt, vertel ik u graag.
5. Ondernemerschap: zelfstandigheid, Wet DBA
De Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) beoogt criteria vast te stellen wanneer een bepaalde overeenkomst al dan niet valt binnen de Wet op de loonbelasting. Deze wet raakt met name zzp’ers. De wet is in beginsel niet van toepassing op de omzetbelasting. Daarentegen kan de belastingdienst oordelen dat op grond van de Wet DBA een gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat geval handelt de opdrachtnemer niet ‘zelfstandig’ en handelt deze dus niet als btw-ondernemer. De Wet DBA brengt volgens het kabinet geen duidelijkheid en rust. Daarom heeft het kabinet besloten de Wet DBA te vervangen. Op dit moment is er nog niets bekend over de nieuwe regels.
6. Administratie opzetten
Maar weinig zelfstandig ondernemers kijken ernaar uit om hun administratie bij te houden. Maar uitstellen, is vragen om problemen. Een bijgewerkte administratie geeft op de eerste plaats inzicht. U weet precies hoe uw onderneming er financieel voorstaat.
Een deugelijke administratie is ook een wettelijke verplichting. Het vormt namelijk de basis voor uw belastingaangifte (btw en inkomstenbelasting). Hou daarom uw administratie regelmatig bij of besteed dit uit. Ook als u het uitbesteed is het van belang om de administratie regelmatig bij te houden. Het beste is om dit bijvoorbeeld wekelijks te doen. U hikt dan ook niet tegen het werk aan voor als de btw aangifte moet worden ingediend. Ik neem u deze zorg graag uit handen.
1. Een goede voorbereiding
Beslissen om zelfstandig ondernemer te worden, doet u niet van de een op de andere dag. Hier gaat - als het goed is - een gedegen voorbereiding aan vooraf. Op internet is al de nodige informatie te vinden voor starters. Maar de kans is groot dat u daarna nog veel meer wilt weten. Maak in dat geval een afspraak met mij. Ik beantwoord graag uw vragen.
2. Ondernemingsplan schrijven
Een goed ondernemingsplan is eigenlijk onmisbaar. Hierin maakt u namelijk uw plannen concreet. In een ondernemingsplan brengt u uw kansen, concurrenten en eventuele obstakels in kaart. Zo krijgt u een goed idee van uw startpositie in de markt. Als u financiering nodig heeft voor uw bedrijf, vragen mogelijke investeerders altijd om een ondernemingsplan.
3. Rechtsvorm kiezen
Als zelfstandig ondernemer moet u een rechtsvorm kiezen. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld de eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap of stichting. Uw keuze heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid van het bedrijf en de belastingverplichtingen en -voordelen. De meeste zzp'ers hebben een eenmanszaak. Wat dat precies inhoudt, leg ik u graag uit.
4. Inschrijving Handelsregister Kamer van Koophandel
Elk bedrijf moet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daarvoor gaat u naar een kantoor van de KvK. Die zijn er verspreid in heel Nederland. Na uw inschrijving in het Handelsregister, geeft de KvK uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen u per post uw btw-nummer en eventueel BTW-ID toe. Hoe u dat vervolgens gebruikt, vertel ik u graag.
5. Ondernemerschap: zelfstandigheid, Wet DBA
De Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) beoogt criteria vast te stellen wanneer een bepaalde overeenkomst al dan niet valt binnen de Wet op de loonbelasting. Deze wet raakt met name zzp’ers. De wet is in beginsel niet van toepassing op de omzetbelasting. Daarentegen kan de belastingdienst oordelen dat op grond van de Wet DBA een gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat geval handelt de opdrachtnemer niet ‘zelfstandig’ en handelt deze dus niet als btw-ondernemer. De Wet DBA brengt volgens het kabinet geen duidelijkheid en rust. Daarom heeft het kabinet besloten de Wet DBA te vervangen. Op dit moment is er nog niets bekend over de nieuwe regels.
6. Administratie opzetten
Maar weinig zelfstandig ondernemers kijken ernaar uit om hun administratie bij te houden. Maar uitstellen, is vragen om problemen. Een bijgewerkte administratie geeft op de eerste plaats inzicht. U weet precies hoe uw onderneming er financieel voorstaat.
Een deugelijke administratie is ook een wettelijke verplichting. Het vormt namelijk de basis voor uw belastingaangifte (btw en inkomstenbelasting). Hou daarom uw administratie regelmatig bij of besteed dit uit. Ook als u het uitbesteed is het van belang om de administratie regelmatig bij te houden. Het beste is om dit bijvoorbeeld wekelijks te doen. U hikt dan ook niet tegen het werk aan voor als de btw aangifte moet worden ingediend. Ik neem u deze zorg graag uit handen.